20 Kasım 2013 Çarşamba

[Unity3D]Oyun Sektöründen para kazanılabilirmi ? nasıl kazanılır ?

Unity programı casual adı verilen karmaşık olmayan, safî eğlence amaçlı oyunlar için biçilmiş kaftandır. Bu makale de Unity kullanıcısı olarak oyunlarınızla nasıl başarılı olabileceğinizi ve oyun sektörüne nasıl dâhil olabileceğinizi açıklamak amacıyla yazılmıştır.


Özet
Casual diye tabir edilen oyunlar tüm oyun sektöründe yıldırım hızıyla yükselişe geçmiş durumda. Bu türe dâhil olabilecek başarılı oyunları yapmak için küçük bir takım da genelde yeterli oluyor. Yapımcıların oyunlarını geniş kitlelere duyurmak için kullanabilecekleri bir takım pazarlama ve satış sitesi mevcut durumda. Bu portallardan ve pazarlama sitelerinden gelecek olan ortak kârın bir miktarına da oyunun yapımcısı olarak sizler sahip oluyorsunuz. Unity ile casual oyun tasarlamanın herhangi bir limiti yok, her şey tamamen sizde bitiyor!

1. “Casual Oyunlar” Nedir?
“Casual oyun” terimi farklı insanlar için farklı anlamlar ifade edebilir. Bizlerse bu terimi, oyun sektöründe çok hızlı büyüyen bir dal olarak tanımlayabiliriz. Casual oyunların oynanmasında, oyuna alışma süresi oldukça kısadır, bu oyunlarda önemli nokta oyun yapısıdır. Bu tip oyunlar oyunculara “Oyuna gir, hemen oynamaya başla.” tarzında bir yaklaşım sunarlar, bu oyunları oynayabilmek için uzun süreli tecrübelere ya da daha önceden çok fazla oyun oynamış olmaya ihtiyaç yoktur. Casual oyunlarda amaç olabildiğince çok kişiye hitap etmektir, bu kitle de genelde, geleneksel “oyuncu” profiline uymayan, profesyonel olmayan oyunculardır (12 yaşındaki erkek oyunculardan yetişkinlere kadar uzanan geniş bir yelpaze.). Oyunu tasarlarken çok dikkat edilmesi gereken ince bir çizgi vardır: casual ve ciddi oyun temaları. Bu 2 tema arasındaki dengeyi çok iyi oturtabilmek gereklidir ki bu da genelde şöyle tabir edilebilir: küçük boyutlu, eğlenceli ve oynaması kolay oyunlar. Bu saydığım 3 maddeyi aklınıza çok iyi not edin çünkü casual oyunların temelinde bu maddeler yatıyor.

2. Niçin Casual Tarzında Oyunlar Yapmalısınız?
Casual oyunlar, Unity kullanıcılarına ya da Unity kullanan gruplara adlarını duyurmak için biçilmiş kaftan olan bir oyun sektörü dalıdır. Bu dalda başarılı olmak bazı faktörlere dayalıdır, buradaysa önemli bazı noktalara değinilecektir.
Casual oyunlar, konsol oyunları ya da büyük bilgisayar oyunlarına göre daha kısıtlı oyun yapısı barındırırlar ve bu yüzden bu tür oyunları oynayanlar çok aşırı uçta şeyler beklemezler. Bu faktörlere dayanarak üst düzey bir casual oyun tasarlamak; gelişmiş oyunlara göre daha az kaynak gereksinimiyle, daha az vakit harcamayla ve daha az kişilik gruplarla yapılır. Oyunlar için açılmış online portal siteleri ve çeşitli pazarlama siteleri, casual oyun tasarımcılarına oyunlarını pazara sunmaları için ortam oluşturur. Zaten gerçek de şudur ki casual oyun tasarımcılarının oyunlarını kendi başlarına pazarlayacak insan gücü, tecrübesi, oyuncu komuniteleri ve bütçeleri yoktur. Artık casual oyunlar konsollar için üretilen yan oyunlar olmaktan çıkıp tüm oyun sektöründe tek başına yılda milyar dolarlar döndüren bir dal olmuştur. Bu hızlı büyüme de oyun geliştiricilerine (1-3 kişilik gruplar) üst düzey bir casual oyunu birkaç ay içerisinde (3-9 ay) yaparak sunacakları bir pazar ortamı oluşturmuştur. Çok popüler bir casual oyun $100,000 dolar veya daha fazla getiri sağlayabilir.
Yani gördüğünüz gibi; casual oyunlar, küçük gruplara oyun sektörüne açılmak için çok iyi bir fırsat sunmaktadır. Sonraki kısımlarda, bu dalda başarılı olmanız için bazı ipuçları bulacaksınız.
3. Başarılı Casual Oyunlar Oluşturmak İçin İpuçları
“İyi bir oyun” yapmak adına açılmış kurslar, hatta bu dalda eğitim veren üniversite dalları bulunmaktadır. Bu makale ise size onlar kadar geniş bir bilgi yelpazesi sunmayacaktır, bunun yerine size; tasarımcıların, pazarlayıcıların ve oyun portallarının direk birinci elden tecrübelerine dayanarak birkaç tavsiyede bulunacağım.

Hedef Kitleyi Düşünün
Oyununuzu tasarlamadan önce oyununuzun hitap edeceği kitleyi tanıyın. İnternet üzerinden oynanan ücretsiz oyunlar ergenlik yaşındaki genç erkekler ve 20’lerindeki erkekler tarafından daha çok tercih edilir. Bu kitlenin genel beğenisi aksiyon, macera veya araba sürüş oyunları üzerinedir. Bunun dışında, internetten indirilip oynanabilen oyunlar ise genelde olgun bayanlara hitap eder ve bu kesim de en çok hikâye üzerine kurulu olan ya da puzzle türü oyunları tercih ederler.

Oyununuzu Basit Tutun
Oyununuzu oynamaya alışmak ve neler döndüğünü anlamak gerçekten çok kolay olmalı. Oyuncuya oyununuzun kontrollerini ve nasıl oynandığını anlatmak için kullanacağınız yönergeler de minimum düzeyde tutulması, maksimum birkaç cümlecikten oluşmalı.

Tanıdık Bir Arayüz Sunun
Oyuncuya sunacağınız arayüz ve kontroller mümkün olduğunca klasikleşmiş, standart tarzlarda olmalı. Oyununuzu oynayacak kişilere farklı bir şeyler sunayım diyerek onlardan kendi arayüzünüzü tanımalarını istemek, oyuncu kitlesinin oyununuzu beğenme şansını düşürür.

Oyuncuyu Ödüllendirin
Oyuncuları; oyunu oynarken ilgilerini çekecek şekilde ödüllendirin. Örneğin oyun esnasında yeni bir silahla, güçle ödüllendirin, her 30 saniyede veya birkaç dakikada bir yeni düşmanlarla karşılaştırın. Sonra bu süreyi her beş dakikaya, sonra da her on dakikaya çıkarın ve böyle devam edin. Bunun dışında, örneğin hikâye bazlı bir oyundaysa yeni karakter modifikasyonları ya da eşyalar sunun ve bunu düzenli aralıklarla yapmaya dikkat edin; böylece oyuncunun hikâyeye ve oyuna olan dikkatini çok fazla dağıtmadan onları etkileyin.
Tekrar Oynanabilir Bir Yapı Sunun
Öyle bir oyun tasarlayın ki tekrarlarca sıkılmadan oynanabilsin, oyuncuları kendine sürekli çeksin. Bunu ise örneğin oyununuza alternatif yollar, hikayeler ekleyerek ya da oyunu bir kere bitirip tekrar oynayanlara has bazı silahlar/eşyalar sunarak yapabilirsiniz. Tüm oyunu sanki farklı bir oyun oynuyormuşçasına tekrar oynayabileceğiniz karakter diyalogları da sunabilirsiniz.

Geniş Bir Kitleye Hitap Edin
Potansiyel oyuncu sayınızı artırmak için olabildiğince geniş bir kitleye seslenmeye çalışın. Bunu birkaç farklı yolla yapabilirsiniz, ancak örneğin oyunlarınızda kan ve şiddet öğeleri kullanmayarak, insan katliamı gibi şeylerden uzak durarak hitap ettiğiniz kitleyi büyütebilirsiniz.

Asıl İşinize Yoğunlaşın
Oyunun yapısına yoğunlaşmanızı maksimum düzeyde tutun ve kullanıcıların çoğunlukla ikinci seferde izlemek yerine atlayacağı ara sahneler gibi şeyleri yapmaya çok fazla vakit ve kaynak ayırmayın. Mesela bir çizgi roman kitabının açılışı tarzında oyun başlangıç videosu yerine oyunun çekirdeğini kodlamaya yoğunlaşın. Benzer bir şekilde, sanatsal öğelere çok fazla vakit ayırmaktan kaçının, bu süreyi oyununuzu ilginç kılacak orijinal fikirler üretmek için kullanın.

Sürekli Test Edin
Oyununuzu sürekli yabancılara test ettirin, ve bunu oyununuzun yapımı sırasında belirli aralıklarla, daima yapın. Hatta mümkünse oyununuzu test edecek kişilerin oyununuzu farklı platformlarda ve konfigürasyonlarda (işletim sistemi, web tarayıcısı vb.) test etmesini sağlayın. Oyununuzu özellikle yabancı kimselere test ettirmek çok önemlidir, böylece onlar oyununuzu test ederken siz de onları izleyebilir ve oyununuzun nerelerinden hoşlandıklarını, nerelerinden hoşlanmadıklarını çok daha iyi bir şekilde görebilirsiniz. Ayrıca oyunun test aşaması boyunca oyununuzu test eden kişilerin sürekli objektif test yapabilmeleri için onlarla sadece oyunu test etmeyi bitirdikten sonra konuşun ve yorumlarını alın.
Lütfen yukarıdaki maddeleri birer kural olarak görmeyin, onlar sadece oyun çalışmalarınızı olumlu etkileyebilecek olan genel bilgilerdir. Başkalarının yaptıklarından da bir şeyler öğrenmeye çalışın ve bilgilerinizi kullanarak kendi casual oyun tasarlama yolunuzu kendiniz çizin.

4. Casual Oyunlardan Nasıl Para Kazanılır?
Casual oyun tasarımcılarının yaptıkları oyunla para kazanmaları için deneyebilecekleri pek çok yol vardır, bizse burada oyunun ticarî olarak sunulmasının en kolay yolunu anlatacağız. Bu yol şu anda mevcut olan portal siteleri ve pazarlama siteleri için de geçerlidir. Bunun sebebi ise pek çok küçük oyun tasarım grubunun oyunlarını kendi başlarına pazarlayacak kadar yeterli miktarda zamana, kaynağa ve tecrübeye sahip olmamasıdır. Burada ise hem portal siteleri hem de pazarlama siteleri bu kriterlere sahiptirler ve tasarımcılar onlara yüksek kalitede bir oyun sunduğunda dağıtımcılar bu fırsatı kaçırmazlar. Böylece yapımcılarla dağıtımcılar birlikte çalışarak iyi bir kâr elde edebilirler.

Browser Tabanlı Web Oyunları
Browser tabanlı ücretsiz web oyunları kârlarını oyun içerisinde veya oyunun sayfasında koydukları reklamlardan sağlarlar. Oyunun tasarımcısı olarak sizler bu kârın yaklaşık 20-40% miktarını alırsınız, ancak bu oran çeşitli etkenlere bağlı olarak değişebilir. Bu oranda etkili olan birincil etkenler seçilen portal sitesi, gösterilen reklam çeşitleri ve oyununuzun o portal sitesine has olup olmadığıdır.

İndirilebilir Oyunlar
İndirilebilir oyunlar genelde ücretsiz deneme (trial) oyun yapısına sahiptirler ve deneme sürümü tamamlandığında oyunun tam sürümü için satın alınması istenir. Bu tip oyunlarda reklamlar için 20-40% civarı, satışlar içinse 15-30% civarı kâra ortak olursunuz. Ancak önceden de dediğim gibi, bu oranlar değişken olabilirler.

Premium Oyun Yapısı
Hem browser tabanlı oyunlar hem de indirilebilir oyunlar, oyuncu eğer oyunun bağlı olduğu portal sitesinden premium özellikler satın aldıysa oyuncuya ekstra özellikler sunulabilir. Bazı oyunlar ekstra oyun senaryosu sunarken başkaları da multiplayer oyun modu vb. şeyler sunarlar.

Oyunun Diskli Versiyonunu Yayınlama
İndirilebilir ya da diskli (CD/DVD) oyunlar oyunculara deneme süresi sunabilir ve ardından oyunun tamamı için oyunun satın alınmasını isteyebilir. Burada oyunun tasarımcısı olarak sizler birkaç yoldan para kazanabilirsiniz, elde edilen toplam kârdan ya da satış miktarından gibi… Burada da elde edilen gelirin yapımcı ile dağıtımcı arasındaki dağılımı çeşitli etkenlere bağlıdır.
Yani gördüğünüz gibi casual oyunlar için mevcut pazar, küçük oyun tasarım gruplarına kârlı, oldukça güzel şanslar tanır. Aşağıda, yapımcıların oyunlarının casual oyun sektöründe nasıl geliştiğini görebilirsiniz.
5. Ne Kadar Para Kazanabilirsiniz?
İşte size 2 gerçek örnek, buradaki 2 oyun da neredeyse sadece 1 senelik. Her iki durumda da oyunlar küçük takımlar tarafından, birkaç ay içerisinde tamamlandı.

Örnek #1
Pek çok portal siteden (Bunlara shockwave.com ve realarcade.com da dâhil) hem web tabanlı hem de indirilebilir olarak sunulan bir casual oyun. Oyun fena sayılmayacak başarı elde etti ancak hiçbir zaman top-10 listesinde yer alamadı. Oyunun yapımcıları, oyunun satışlarından ilk yılda $40,000 dolar kazandılar.
Örnek #2
İki portal sitesinden (shockwave.com ve miniclip.com) browser tabanlı olarak sunulan bir casual oyun. Oyun oldukça başarılıydı ve çıktığının ilk 6 ayında top-10 listesinde yer aldı, sonraki 6 ayda da top-25 listesinde yer aldı. Yapımcılar oyunun ilk yılında yaklaşık $100,000 dolar gelir elde ettiler.
Yukarıdaki 2 örnekte olduğundan daha az gelir elde eden casual oyunlar olduğu gibi biraz daha fazla gelir elde eden casual oyunlar da oldu. Bu örneklerden; kendi oyununuzu yapıp pazarladığınızda en az bu kadar para kazanacağınızla ilgili herhangi bir çıkarımda bulunmayın. Bu gelir miktarı size, oyununuza ve seçtiğiniz dağıtımcı(lar)a bağlıdır.

6. Daha Fazla Bilgi
Bu sektördeyken daima çevrenizdeki topluluklardan bilgiler almalısınız ve sektörü iyi takip etmelisiniz. Şu anda Unity kullanıcılarıyla çalışmaya hazır olan birkaç portal sitesi hâlihazırda mevcuttur. İşte size oyunlarınızı yayınlamak için birlikte çalışabileceğiniz bazı siteler:
Addicting Games ve Shockwave.com
Big Fish Games
Freeverse
Game House ve Real Arcade
Ayrıca bir takım forumlar vasıtasıyla oyun sektöründen haberdar olabilir veya belli bir casual oyun hakkında inceleme yapabilirsiniz.
Casual Games Association
Gamasutra / CMP Game Group
International Game Developer’s Association (IGDA)
IGDA Casual Oyunlar Özel İlgi Grubu

Yazar:Tom Higgins Çevrilmiş Düzenlenmiş Eklenmiştir.



0 yorum:

Yorum Gönder